Fältskär och läkekunniga

Magi är inte det enda sättet att hjälpa en skadad. I världen finns det dem som är utbildade i läkekonst. De har kunskap om anatomi och vet hur man syr sår, kan koka brygder, lägga grötomslag med mera. Kunskapen är begränsad dock, tänk er gammal läkekonst när man trodde iglar kunde dra ut sjukdomar.

Vissa läkekunniga är mer framåt än andra. En läkare har kanske mer kunskap inom kirurgi medans fältskären är van med akuta skador och den där gamla visa kanske använder mer grötomslag och brygder.

Skriv i din anmälan vilken typ av vård din karaktär kan. Här vill vi se variation och fantasi från deltagare. Tänk på att anpassa vården efter skada.

En människa som är läkekunnig kan sällan hjälpa en annan ras om den inte har extra utbildning för någon annan anatomi och detta ska då nämnas i anmälan. Lika med en läkekunnig alv, alven kan alvers anatomi men inte människors. Under lajvets gång kan man forska på andra rasers anatomi och på så vis få mer kunskap.

En läkekunnig kan med brygder, omslag och annan typ av vård smärtlindra, ge narkos/sömnmedel (behöver en patient sövas för en svårare vård kan den läkekunniga få patienten att sova), halvera läketiden med hälften (genom att sy sår, bandagera, lägga grötomslag, det är bara din fantasi som sätter gränserna).