Alver

Människor och alver kan inte naturligt föröka sig då deras anatomi skiljer sig åt för mycket.  Med hjälp av magi och alkemi kan dock halvalver skapas.

Alverna är mer lika djur/skogsvarelser än människor, även om det finns de som döljer sina drag tillräckligt för att kunna förklä sig till något som liknar människor mycket.  

En stor skillnad i anatomin är att alver INTE är däggdjur. De föder därför inte barn levande. De lägger ägg och när barnen kläcks är de lika stora som en 3åring (detta för att särskilja deras anatomi märkbart till människor).

Även om alver för människor ofta delas upp är de bara olika grupperna av samma folk med olika kulturer och religioner. Islands svartalfer är Islands inhemska alv folkslag och frostalverna är inhemska till tundran. Därför skiljer sig en skogsalv i svea från andra skogar.  Definieringen av alver är människans påhitt som alverna anammat för att hålla god kontakt med människor. 

Alver anpassar sig till sin miljö och de som lever vid tundran får drag som gör att de kan överleva där (f.d frostalver) och skogsalver får drag för att överleva i just sin skog. 

Genomsnittsåldern för alver är 300 år och därför ser människorna dem ofta som odödliga. De åldras mycket fort under sina första 10 år sedan långsamt. När de når en ålder av cirka 200 kan de första tecken på ålder börja synas. 

Vad alver tycker och tänker om andra varelser är väldigt beroende på var de kommer ifrån. Men de hyser inget naturligt/inneboende agg för trollblod eller dvärgar som många tror. Se mer vad de tycker om olika raser här: LÄNK

Alver har ofta svårare att lära sig magi utöver deras rasförmågor men när de lär sig är de oftast starkare och har i historien varit kända för att ha tillförskaffat sig magi på farliga sätt

Platser som är kända för att ha alvbefolkning:
-Island, norr- och öalver. Öalver är styrande med översteprästinnan Rikka den tredje från hel templet T’idaz. Det är just nu ett pågående inbördeskrig här.
-Grindavik, nordöster om Rossia bor en stor befolkning norralver (f.d frostalver) och leds av paret Jirka och Nifléna.
-Brittiska öarna, huvudstaden Isháth Ilia, leds av Eroth och Hehmen, alverna huserar främst det vi idag kallar Skottland och Irland.
-Lappisath,tallskogsalvs bosättning i Norra Svea. Leds av bröderna Nishak och Orikeé. Nishak sköter tillsamans med jarlen Jarv Sigshammar området ”södra alfland” och Orikeé styr bosättningen i skogen.

Rasförmågor

Alver från öar (t.ex svartalver) :

Mardrömmar, Varelsen blåser ett pulver mot en person

Den som blir utsatt för pulvret börjar hallucinera kring sina värsta mardrömmar och blir paralyserad av skräck. 

Varar 3 minuter.

Varelsen kan använda förmågan 2ggr/dag

Alver från norr (fd. frostalver):

Värmekänslig

Behöver kylas ner minst en gång om dagen.

Kyla

Kan frammana ett fält av kyla runt sig, inom en radie på 5 meter i 5 minnuter. Alla inom detta börjar frysa och har svårt att koncentrera sig. Varelsen kan använda förmågan 2ggr/dag.Alver från  tallskog;

Alver från tallskog

Sprint

Endast vid självförsvar. 

Låser en deltagare på plats i 2-3 minuter. Det skiljer mellan raser hur deltagaren blir paralyserad. Till exempel skogsväsen som rauther frammanar rötter ur marken men en vampyr kanske fryser mottagaren i skräck. Det är viktigt att detta tydligt uttrycks tydligt, tex : “Rash paralysera, du känner hur trädens rötter låser fast dina ben”

Varelsen kan använda förmågan 2ggr/dag

Alver från lövskogen: 

Vilsam sömn

Varelsen blåser ett pulver mot personen. Detta får den drabbade att somna in och drömma trivsamma drömmar. Varar 3 minuter. Varelsen kan använda förmågan 2ggr/dag

Alver från regnskog:

Förklädnad

Kan ställa sig vid ett träd, buske, sten eller liknande och smälta in så de inte syns. Håller 5 minuter.

Fungerar bara i varelsens hemmiljö. “Rash förklädnad, jag smälter in i vegetationen”

Varelsen kan använda förmågan 3ggr/dag

Alver från tropiska områden:

Lugn

“Rash Lugna ner dig”

Får den närmsta klungan med varelser att lugna ner sig. Varar 5 minuter. Varelsen kan använda förmågan 3ggr/dag


Alver från öken och torra/varma områden:

Synvilla

“Rash illusion [du upplever/ser…]” Individen som som blir utsatt för Synvilla blir frestade av det du berättar, exempelvis “Du upplever att du är väldigt törstig och ser hur en bäck som porlar.” Varar 2 minuter. Varelsen kan använda förmågan 3ggr/dag

Alver från bergskedjor:

Bli till sten Varelsen kan förvandla sig till en sten. Den som ser detta blir förvirrad som en del av magin. De ser inte att varelsen blir en sten utan de ser bara en stor sten. Spelaren sätter sig ner på marken och kryper ihop till en boll. Förtrollningen bryts när spelaren rör på sig. Varelsen kan använda förmågan 3ggr/dag.