Strid & Skador

Workshop

Observera att det är obligatoriskt att delta på stridsworkshopen som äger rum innan lajvstart för att få spela en stridande roll. Detta är för att öka säkerheten hos deltagarna och se till att alla har det så roligt som möjligt utan skador.

Övergripande målsättning

  • Strid på Domen ska vara säker – både fysiskt och psykiskt
  • Strid på Domen ska vara rolig, spännande och minnesvärd – oavsett om du vinner eller förlorar
  • Strid på Domen ska baseras mer på skådespel än regler

Strid och träffar

Från och med Domen 2026 är det viktigt för alla stridande att spela på varje träff. Det betyder att du aktivt visar att din karaktär blivit träffad – även om skadan inte sänker dig.

När du träffas ska du tydligt spela ut effekten i någon eller några sekunder på ett sätt som passar din roll och situationen. Du kan visa smärta, förlust av balans, backa ett steg (om lämpligt), eller reagera på ett annat sätt som gör träffen tydlig för din motståndare. Det får gärna vara lite överdrivet – det gör striden mer levande och roligare för alla.

Under den här korta tiden är du immun mot fler träffar, men du kan inte själv slåss förrän du återhämtat dig. Om båda träffar varandra samtidigt spelar båda ut sina träffar.

Din motståndare ska alltid ge utrymme för detta – alltså inte fortsätta slå mot någon som just spelar på skada – men kan förstås anfalla andra som inte är träffade.

Syftet med detta är att göra striderna lite längre, snyggare och mer inlevelsefulla.

Endast välmarkerade träffar räknas. Det betyder att motståndaren tydligt ska kunna se eller uppfatta slaget. Träffen behöver inte alltid kännas fysiskt – särskilt inte mot rustning – men den ska vara tydlig och kontrollerad. Undvik små “duttar” som knappt syns eller känns; slå hellre lugnt, säkert och synligt.

Inga attacker får riktas mot huvud, hals eller underliv.
Bröst räknas som träffområde, men var extra försiktigt med träffar mot dessa områden av hänsyn till säkerhet och respekt.

Det är inte tillåtet att ta tag i motståndaren. Det är inte heller tillåtet att fälla, kasta, tackla eller lyfta motståndaren, trycka eller bända mot leder. (såvida inte striden är planerad på förhand)


Kroppspoäng

KP står för ”Kroppspoäng” – en enkel mätning av hur mycket skada din karaktär tål innan du blir skadad eller nedgjord.

En stridstränad människa har 2 KP (kroppspoäng) i grund. Vissa raser kan dock ha ytterligare +1 KP. En civilist har 1 KP i grund. Om du varit med på stridsworkshopen är du stridstränad, inte annars.

Din KP gäller för hela kroppen – en stridstränad människa, utan rustning, kan således ta två träffar innan de är nedgjorda, oavsett var på kroppen träffarna tas.

Alla vapen gör samma skada, oavsett typ – men du får gärna spela upp skadan av större vapen om du får en tydlig (läs snygg) träff.


Rustning

Rustning ger dig extra KP, vilket gör att du kan ta fler träffar i strid.

Hjälm: +1 KP
Gör dig immun mot ”knockning”.

Läder eller tjock gambeson:
– Bål: +1 KP
– Bål och lemmar (t.ex. arm- och benskenor i läder, eller en gambeson som täcker armar och ner till knäna): +2 KP

Ringbrynja, lamell eller metallrustning:
– Bål: +2 KP
– Bål och lemmar (måste täcka mer än hälften av armar och ben): +3 KP

Exempel 1:
Solvej har valt att bära en lättare rustning. Hon har en hjälm och ett harnesk i läder samt armskenor. Hon har 2 KP i grund, hjälmen ger +1 KP och hennes rustning på bålen ger +1. Armskenorna ger inte extra KP då hon inte har någon extra rustning på benen. Solvej tål alltså 4 träffar i strid innan hon är nedgjord.

Exempel 2:
Yngve har, för att stärka sitt dåliga självförtroende, valt att pansra på maximalt. Han har en vikingahjälm i metall och en full ringbrynja som går ner till halva underarmen och över knäna, med en gambeson under – för bekvämlighet och historisk realism. Yngve kan således ta hela 6 träffar i strid innan han är nedgjord.

All rustning ger en ökad total KP och skyddar inte enbart där den sitter, oavsett typ. Detta är för att låta strid baseras mer på snyggt spel och inte metaanalyser eller matematik kring var träffarna tog och hur mycket KP du har kvar i olika kroppsdelar. Du har en total KP som representerar hur många träffar du kan ta innan du är nedgjord. Detta sätter ramarna – resten är upp till dig och ditt spel.

Notera att även helrustning/fullplåt numera endast ger ökad KP (samma som brynja) – och inte immunitet mot träffar. Detta är för att vi på Domen vill röra oss tillbaka mot vikingatida utrustning i högre grad.


Vapen

Endast boffervapen får användas i strid, och dessa måste godkännas av vapenkontrollanten innan lajvet.

  • Vapen får bara bäras och användas av spelare som är 15 år (eller som fyller 15 år samma år som lajvet).
  • Alla vapen ska vara helvadderade, eller tillverkade av material som inte kan orsaka skada vid träff.
  • Spjut och stångvapen måste vara helvadderade, även på skaftet.
  • Stötar får bara utföras med vapen som har en säker ”stötspets”.
  • Kastvapen, såsom kastknivar eller kastyxor, får inte ha någon stomme och måste vara säkra att kasta. Kastspjut får ha skaft av mjukt PVC- eller skumrör, så länge spetsen är säker för stötar, båda ändar är vadderade och plasten inte är synlig.
  • Pilbågar och armborst får inte överskrida 30 pound i dragvikt.
  • Samtliga pilar måste ha en vadderad, mjuk och säker spets på minst 5 cm.
  • Alla vapen gör samma skada, oavsett typ. Inklusive pilar och kastvapen.

Sköldar

Sköldar är ett viktigt inslag i utrustningen, men ska utformas så att de inte blir orimligt stora eller hindrar motståndaren från att slå säkra träffar. En sköld får aldrig användas som en ”vägg” för att permanent blockera motståndare eller göra det omöjligt att slå säkra träffar.

Krav på konstruktion

Skölden ska ha vadderade kanter och måste vara godkänd av vapenkontrollanten innan lajvet.
Stommen får inte innehålla hårda, vassa eller utskjutande delar som kan orsaka skada.

Våra vapenkontrollanter har alltid det slutliga ordet i bedömningen av sköldars säkerhet och lämplighet.

Storleksbegränsningar

– Rundsköldar får inte överskrida en diameter på 90 cm.

– Droppsköldar får inte vara längre än 120 cm eller bredare än 60 cm, och ska ha en tydligt avsmalnande form.

– Stationära eller överdrivna “tornsköldar” (paviser) är inte tillåtna, då de omöjliggör säkra träffar framifrån. Mindre rektangulära sköldar, inom ramen för måtten ovan, som kan hanteras med en hand är däremot tillåtna.


Skadenivåer

Regelmässigt finns bara två skadenivåer som vi kräver att du spelar på: ”Skadad” och ”Nedgjord”. Vi har även en tredje skadenivå, ”Oskadliggjord”, som vi uppskattar att ni spelar på men som inte är ett krav. Hur man återhämtar sig från skador går att läsa mer om här.

Skadad – Du är skadad när du tagit cirka halva ditt KP eller om du väljer att spela upp skadan på en riktigt snygg träff. Du visar tydligt att du blivit skadad i de kroppsdelar där träffarna tagit – kanske hänger armen längs sidan, du haltar kraftigt eller går ner på ett knä. Om träffarna tagit i bålen bör du spela upp dem ännu mer då de lär vara mer livshotande för din karaktär. För en stridstränad person utan rustning (2 KP) innebär det att du är skadad efter första träffen och nedgjord efter den andra. Har du rustning kan du ta fler träffar innan du når samma läge.

Nedgjord – Du blir nedgjord när alla dina KP är förbrukade, eller om du har tagit flera träffar och är osäker på om du har KP kvar. I strid brukar vi räkna en, två, tre, många – vad gäller träffar. Om du har förlorat alla dina träffar är du inte död; du är nedgjord men så sårad att du förlorat medvetandet. När striden är slut kan du spela skadad och ta dig från platsen, men du förblir ur stridbart skick tills du fått läkning.

Oskadliggjord – Om du känner att din karaktär tagit flera träffar, eller kanske bara någon riktigt snygg träff som rent realistiskt borde dräpt dig, kan du innan du förlorat alla dina KP välja att i stället bli ”oskadliggjord”. Du visar detta genom att spela upp dina skador ordentligt och aktivt – och tydligt – dra dig ur striden. Vi vill inte se att du går med i striden igen efter någon minut – du är tagen ur stridbart skick för denna strid, punkt. Detta förespråkas, eftersom det är föga realistiskt att vilja slåss till sista blodsdroppen i varje strid, samt för att det blir något färre kroppar som måste flyttas till sjukstugan efter strid.

Knockning

För att knocka någon ska du ta dig obemärkt upp bakom ryggen på personen, lägga ditt vapen eller en knuten näve på personens axel och säga ”knock” (uttalas ”nock”). Personen ifråga är då avsvimmad tills du är färdig med det du ska göra, plus några minuter eller tills någon väcker personen. Efter har den drabbade en svår huvudvärk och inget minne av vad som skett under tiden de varit medvetlösa – men de minns allt de såg innan de knockades, om än lite suddigt. Det är därför viktigt att utföra knockningen taktiskt och snyggt så att karaktären inte vet vem som ligger bakom det. Kom dock ihåg att säkerhet alltid kommer först.

Observera att knockning inte kan göras i strid!

Snittning

Snittning finns INTE som mekanik på Domen. Ingen karaktär kan dödas utan att spelaren själv vill det. Du ska således aldrig dra ditt vapen mot eller nära någons hals om inte detta är något ni gjort upp på förhand.