Sammanfattning
- Dessa märkningar som listas är metainformation. Din roll ser inte banden utan det är till för oss som spelare att veta om ett föremål till exempel är tillåtet att stjäla eller interagerar med något av de system som finns i spel
- De band som finns i spel är följande: gröna band (går att stjäla), blå band (magiska föremål), lila band (arvegods), vita bandage (läketiden påbörjad) och gula band (ny roll).
- De symboler som finns i spel är följande: Off-runan (innehållet finns inte i lajvet), Arrangörsrunan (utmärker vart arrangörerna finns), Magirunan (magiska föremål), Artefaktrunan (aktiverade artefakter), Bytesrunan (går att stjäla), Alkemirunan (alkemiska föremål)
Metatekniken: Märkningar
Våra märkningar ser ut på två olika sätt, det är band och runor. Dessa band och runor är reserverade till just detta användningsområde. Dessa tecken är metainformation som inte finns i den fiktiva lajvvärlden. Det betyder att du som lajvare får sätta på dig lajvglasögonen, det vill säga att din roll inte ser banden men du som spelare ser dem och ser då till exempel vilket sorts föremål något är.
Symboler
Off-runan symboliserar sådant som inte finns i fiktionen. Saken som är markerad med off-runan ska alltså ignoreras som om det inte existerade i lajvet. Mediciner och andra viktiga artiklar kan vara bra att ha i en påse, kista eller liknande som är markerad med symbolen. Arrangörerna och trygghetsvärdarna kommer också att märka de tält och hus de använder med denna symbol när något viktigt som inte berör fiktionen diskuteras. Då ska arrangörerna inte störas såvida det inte gäller akutfall så som skarp skada eller liknande.

Arrangörsrunan symboliserar ställen där du kan få tag på en arrangör. De hus och tält där du kan träffa arrangörerna är utmärkt med denna symbol.

Magirunan symboliserar magiska föremål. Alla magifokus ska vara tydligt märkta med magiruna och blått band. De som har rasförmågor behöver också bära magirunan synligt på kroppen om de vill dra nytta av sina förmågor. Magiker kommer att ha sigill med denna runa, bryts ett sådant sigill så symboliserar det att magi händer.

Alkemirunan symboliserar alkemiska föremål. Alla alkemiska recept ska bära symbolen. Alkemiska effekter finns på egna effektkort som också bär symbolen.

Bytesrunan symboliserar föremål som får stjälas.

Artefaktrunan pryder samtliga aktiverade artefakter så att dessa blir lätta att identifiera. Det är enbart arrangörerna som får märka ett föremål med denna symbol. Alla artefakter ska kunna stjälas, det vill säga de ska ha gröna band.

Band
Gröna band symboliserar föremål som får stjälas, kombineras gärna med andra band för att visa föremål som får stjälas.
Blå band symboliserar föremål som är magiska, i kombination av gröna band får dessa också stjälas. Endast en magiker kan se om ett föremål är magiskt.
Lila band symboliserar föremål som kommer från andra sidan slöjan, vi kallar dessa för arvegods. Om din karaktär är i närheten av ett arvegods under längre tid så förstärks dina negativa personlighetsdrag.
Gula band symboliserar att en person bytt roll eller inte är sin huvudroll. Detta kan utnyttjas när en person till exempel spelar en spelledarroll, spelar en annan karaktär som kan likna sin primära karaktär eller om en person använder magi för att dölja sin identitet. Möter man en spelare med gult band så spelar man inte på relationer med personens primära roll.
Vita bandage symboliserar att en person påbörjat en läkeprocess för att få tillbaka sina kroppspoäng. Roller med ett vitt bandage på kroppen är därmed inte i stridbart skick.
Förändringar från tidigare
De förändringar vi har gjort i systemet är att vi har tagit bort en markering, tagit tillbaka en gammal markering samt reviderat funktionen av märkningarna. Observera att alla föremål som fpr lov att stjälas ska ha gröna band. De betyder att lila och blåbandade föremål inte längre automatiskt får stjälas. De får bara stjälas om de även bär ett grönt band.
